pic_slider

Informace

Pokusné ověřování Systému podpory provázejících učitelů MŠMT

V březnu 2022 MŠMT vyhlásilo projekt Pokusné ověřování (PO) Systému podpory provázejících učitelů. 

PO má cíl realizovat, ověřit a vyhodnotit podporu provázejících učitelů, kteří vedou studenty učitelství na pedagogických praxích. 

Pilotáž projektu bude probíhat v letech 2023–2025 a přihlašovat se do něj mohou MŠ, ZŠ a SŠ zřizované obcí či krajem, které mají sjednanou spolupráci na zajišťování pedagogických praxí s některou z fakult připravujících učitele, případně s vyšší odbornou školou nebo střední pedagogickou školou připravující učitele a učitelky mateřských škol. 

V rámci pokusného ověřování získají provázející učitelé vzdělávání, metodickou podporu a finanční ohodnocení za svou činnost.

Více informací na Pokusné ověřování podpory provázejících učitelů.

Provázející učitel

Dle MŠMT je provázející učitel zkušený učitel, který vede studenta učitelství na pedagogické praxi a spolupracuje s ním při realizaci výuky ve třídách, ve kterých vyučuje. 

Požadavky na provázejícího učitele: 20h vstupní vzdělávání, 20h průběžné vzdělávání, 30h (se studentem) nad rámec výuky

Ve školním roce 24/25 je do projektu, ve spolupráci s ZČU FPE v Plzni zapojeno 59 učitelů ZŠ a SŠ.

Vstupní vzdělávání

Studium je koncipováno jako vstupní 20h blok teoreticko-praktické podpory rozvoje kompetencí provázejícího učitele.  

Studium v rozsahu 20 výukových hodin je rozděleno do dvou logicky návazných a gradujících celků. Prvních 10 h studia je věnováno praktickému vstupu do témat aktuálních potřeb současné inovativní a reflektované pedagogické praxe a má podobu praktické průpravy.  Zvolená témata jsou primárně zaměřena na podporu a rozvoj způsobů a forem spolupráce mezi provázejícími učiteli z praxe (dále PU), studenty učitelství a didaktiky z pedagogické fakulty. Tato triáda utváří pilíře společenství praxe

Druhá část studia (10 h) je zaměřena na prohlubující ryze aplikační rovinu témat v pedagogické praxi se všemi členy společenství praxe. 

Jednotlivá témata odráží strukturu profesního standardu provázejícího učitele a aktivně reagují na klíčové otázky současné pedagogické praxe. Vycházíme z předpokládané vysoké profesní úrovně provázejících učitelů (v souladu s Rámcem profesních kvalit učitele či Kontinua profesního vývoje) a rozvíjení těchto kompetencí směrem k provázení studentů učitelství a kompetenčnímu rámci PU.  

Vstupní vzdělání v rozsahu 20h je zdarma a PU jej absolvuje pouze jednou, při vstupu do projektu. Po jeho absolvování obdrží certifikát o jeho absolvování.

Ve školním roce proběhne vstupní vzdělávání na ZČU FPE v Plzni v termínu 25.9. – 26.9.2024.

Průběžné vzdělávání

Studium v rozsahu 20h navazuje na vstupní blok vzdělávání, jedná se o prohlubující modul v podobě průběžného kontinuálního dovednostně - praktického setkávání členů společenství praxe.

Nabídka kurzů ZČU FPE v Plzni pro školní rok 24/25:

Provázející učitel splní požadovaných 20h ve čtyřech tematických blocích, v termínech dle vlastního výběru. Jednotlivé bloky jsou zaměřené dle požadavků MŠMT. Např.: mentorské a reflektivní dovednosti, ped.- psych. problematika, reflexe hodnocení kvality výuky - Metodika 3A, sebereflexe PU, oborové společenství praxe (na jednotlivých katedrách). 

Průběžné vzdělávání v rozsahu 20h je zdarma a PU jej absolvuje v každém školním roce, ve kterém je do PO zapojen.

Přihlašování a výběr termínů bude probíhat v termínu 8. – 25. 10. 2024.

V letošním roce obdrží provázející učitel jeden certifikát za celé průběžné vzdělávání, po absolvování požadovaných 20h na konci školního roku (květen).